Beaver 700, Plasser & Theurer,  1978  

 

Tågrån på rälsbuss 2017

OBS: Tågrånet är fullbokat kl 16:00 & kl 18:00 Tisdag 25/7 & Tisdag 8/8. Vi kommer att köra extra föreställningar kl 16:00 och 18:00 15 augusti.

Lennakatten i samarbete med teatergruppen TORNET Productions

MÅSTE bokas  minst 2 veckor i förväg via Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

(minst 12 platser skall bokas för att föreställningen skall kunna genomföras)

Tågrånet utgår från Almunge station kl 16:00 & kl 18:00 Tisdag 25/7 & Tisdag 8/8

Lämpligt för alla från 6år och uppåt. Tidsåtgång ca 60 minuter.

Pris: Barn 185Kr (6-15 år), vuxen  230kr.  40 platser.
Fika i Almunge med tårta efteråt ingår i priset.


Betalas kontant inför resan.

OBS! Det finns ingen tåganslutning till tågrånet.

Buss 809 går från Resecentrum i Uppsala och stannar vid Almunge station.

Rullstolen åker i resgodsvagnen.

Om personen kan ta sig upp på tåget med hjälp, går det bra att åka med.

Om personen inte kan lämna rullstolen går det tyvärr inte idag.

Upsala–Lenna Jernväg som ofta kallas Lennakatten är en museijärnväg som trafikerar sträckan Uppsala Bärby Marielund Länna Almunge Faringe station, och var en del av Stockholm–Roslagens Järnvägar (SRJ). Banan, som är 33 kilometer lång och smalspårig med spårvidden 891 millimeter, trafikeras sommartid med ångloks- eller dieselloksdragna tåg samt rälsbussar från 1950-talet. Övrig del av året trafikeras banan av chartrade utflyktståg och arbetståg som förekommer under hela kalenderåret med tyngdpunkt på vår och höst. Museijärnvägen kan ses tydligt från Europaväg 4 i Uppsala, där den går över på en bro vars utseende går i äldre stil med yttre brobågar av stål och vertikala stag som går ner till brobanan.

Namnet Lennakatten är en benämning som sträckan fått tidigt av befolkningen som bodde längs järnvägen då en ångvagn man använde väste som en katt.

Stadgar

Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägars stadgar finns här - länk.

What's On Uppsala skriver om Lennakatten

Hitta till oss. Många väljer att börja sin resa i Uppsala. Kommer du från Stockholm, Norrtälje eller Östhammar går det lika bra att inleda resan från någon av våra andra stationer - Faringe, Almunge, Länna, Marielund eller Bärby.

Toaletter: Finns i stationshusen i Uppsala, Bärby, Marielund, Almunge och Faringe. Handikapptoalett på Uppsala Östra. Tågens toaletter är stängda av miljöskäl.

Plattformar: nås utan trappor på alla stationer. Ingen passagerarvagn har dock handikapphiss idag. Elrullstolar klarar vi inte.

Säkerhet: Det är förbjudet för andra än järnvägspersonalen att stå eller gå i spåret vid stationerna eller ute på linjen.

 

Tåget kommer - Foto: John Bengtsson
Tåget kommer

Historiska milstolpar

Järnvägen kom till Sverige i mitten på 1800-talet. Den allra första normalspårslinjen för allmän trafik öppnades i Närke 1856. Uppsala fick järnväg från Stockholm i form av norra stambanan 1866. 1876 öppnades smalspåret Uppsala-Länna, med den klassiska spårvidden 891 mm, som togs i bruk den 5 november.

Den blev starten på en järnvägsutbyggnad i östra Uppland, som resulterat i ett sammanhängande smalspårsnät från Uppsala i väster till Norrtälje i öster och från Stockholm i söder till Lövstabruk i norr i mitten av 1920-talet. Totalt omfattade det då 33 mil.

 Nya villkor inträdde efter andra världskriget. Trafiken avtog. Järnvägslinjer upphörde. Räls revs upp och spår utplånades. Från mitten av 50-talet försvann drygt 20 mil av smalspåret. Kvar idag är bara 65 km förortsbanor norr om Stockholm, den till normalspår breddade linjen Dannemora-Hargshamn, 39 km, och museijärnvägen Uppsala-Länna-Faringe, 33 km. Här har museitågstrafiken rullat varje sommar sedan 1974.